Методика. Пошук. Практика.
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКІВ
МАТЕМАТИКИ
Які ж практичні знання повинна давати математика? Цілком очевидно, що математика не в змозі забезпечити учня окремими знаннями на все життя: як оформити кредит, як обчислити податкові відрахування, вибрати телефонний тариф, розрахувати комунальні платежі, але вона повинна і зобов'язана озброїти його методами пізнання, сформувати пізнавальну самостійність. Тому на уроках математики учні вчаться міркувати, доводити, знаходити раціональні шляхи виконання завдань, робити відповідні висновки, одним словом - думати. В основі всіх перерахованих дій і процесів лежить мислення учнів, яке розуміється як форма розумової діяльності, заснована на глибокому осмисленні, аналізі, синтезі, асоціативному порівнянні, узагальненні та системному конструюванні знань про навколишній світ, спрямована на вирішення поставлених проблем і досягненні істини. Тому в сучасних умовах, в освітній діяльності важливі орієнтація на розвиток пізнавальної активності, самостійності учнів, формування умінь проблемно-пошукової, дослідницької
Як підтримати в учнів інтерес до досліджуваного матеріалу і активізувати їх протягом всього уроку, щоб роль викладача полягала не в тому, як ясніше і яскравіше, ніж у підручнику повідомити необхідну інформацію, а в тому, щоб стати організатором пізнавальної діяльності, де головна дійова особа учень. Викладач при цьому організовує і управляє навчальною діяльністю. Все це спонукає мене до пошуку адекватних їм педагогічних технологій та використання їх у своїй практиці.
Я постійно шукаю шляхи підвищення ефективності навчання, використовую різноманітні способи передачі знань, нестандартні форми впливу на особистість, здатні зацікавити учнів, стимулювати і мотивувати процес пізнання.
Введення нових технологій вносить радикальні зміни в систему освіти: раніше її центром був вчитель, а тепер - учень. Це дає можливість кожному учневі навчатися в зручному для нього темпі та на тому рівні, який відповідає його здібностям.
У своїй практиці я використовую такі сучасні освітні технології або їх елементи:
Особистісно-орієнтована технологія навчання
Технологія рівневої диференціації
Диференціація
сприяє більш міцному і глибокому засвоєнню знань, розвитку індивідуальних
здібностей, розвитку самостійного творчого мислення. Різнорівневі завдання
полегшують організацію заняття в класі, створюють умови для просування учнів у
навчанні відповідно до їх можливостей. Працюючи диференційовано з учнями, бачу,
що їх увага не падає на уроці, так як кожному є посильне завдання, «сильніші»
учні не нудьгують, тому що завжди їм дається завдання, над яким треба думати. Спортсмени постійно зайняті
посильною працею. У мене як у вчителя з'являється можливість допомагати
слабкому, приділяти увагу сильному, реалізується бажання сильних учнів швидше і
глибше просуватися в освіті. Сильні учні затверджуються в своїх здібностях,
слабкі отримують можливість відчувати навчальний успіх, підвищується рівень
мотивації.
Проблемне навчання
Проблемне навчання
Використання
методів, заснованих на створенні проблемних ситуацій та активної пізнавальної
діяльності учнів, дозволяє мені націлити дітей на пошук і вирішення складних
питань, які потребують актуалізації знань. Проблемну ситуацію на уроці створюю
за допомогою активізації дій, питань, що
підкреслюють новизну, важливість об'єкта пізнання. Створення в навчальній
діяльності проблемної ситуації та
направлення її на організацію активної
самостійної роботи для придбання знань,
умінь і навичок, на засвоєння способів самостійної діяльності, спрямованих на розвиток пізнавальних і творчих здібностей.
Проблемні ситуації можна використовувати
на різних етапах уроку: при поясненні, закріпленні, контролі.
Дослідницькі методи в навчанні
Дослідницькі методи в навчанні
Дають можливість
учням самостійно поповнювати свої знання, глибоко вникати в досліджувану
проблему і припускати шляхи її вирішення, що важливо при формуванні світогляду.
Це важливо для визначення індивідуальної траєкторії розвитку кожного учня.
Ігрові технології
Ігрові технології
Тестові технології
Завдання на
тестовій основі отримали широке поширення в практиці викладання. Я їх
використаю на різних етапах уроку, при проведенні занять різних типів, в ході
індивідуальної, групової та фронтальної роботи, в поєднанні з іншими засобами і
прийомами навчання. Сьогодні існують різноманітні варіанти тестів. На мій
погляд, тести, створені самим учителем, дозволяють найбільш ефективно виявляти
якість знань, індивідуалізувати завдання, враховуючи особливості кожного учня.
Тестові завдання складаю з урахуванням завдань уроку, специфіки досліджуваного
матеріалу, пізнавальних можливостей, рівня готовності учнів. Тому мною для
кожної групи складено тести, спрямовані на формування умінь і навичок учнів, на
закріплення знань. Тестова технологія допомагає при контролі знань учнів. Тест
забезпечує суб'єктивний фактор при перевірці результатів, а так само розвиває у
дітей логічне мислення та уважність. Тестові завдання розрізняються за рівнем
складності і формою варіантів відповідей. Використання тестових завдань
дозволяє здійснити диференціацію та індивідуалізацію навчання учнів з
урахуванням їх рівня пізнавальних здібностей.
Інформаційно-комунікаційні технології
Інформаційно-комунікаційні технології
Здоров'язберігаючих
технології
Використання перерахованих вище сучасних освітніх технологій дозволяє мені підвищити ефективність навчального процесу, допомагають досягати кращого результату в навчанні математики, підвищують пізнавальний інтерес до предмета.
Китайська мудрість каже: "Я чую - я забуваю, я бачу - я запам'ятовую, я роблю - я засвоюю". Моє завдання, як вчителі, організувати навчальну діяльність таким чином, щоб отримані знання на уроці учнями були результатом їх власних пошуків. Але ці пошуки необхідно організувати, при цьому керувати учнями, розвивати їх пізнавальну активність.
Системна робота по використанню мною сучасних педагогічних технологій в освітньому процесі призводить до того, учні беруть активну участь у предметних тижнях, беруть участь в вікторинах, а також у щорічному міжнародному конкурсі «Кенгуру».