11 жовтня 2012 р.

ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ПІДТРИМКИ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ


 Комп’ютер стає невід’ємним атрибутом багатьох робочих місць. Комп’ютерні технології інтенсивно запроваджуються як у традиційних галузях виробництва, так і в нових, виникнення яких неможливо уявити без застосування комп’ютерної техніки.
Визначаємо з якою метою може бути використане програмне забезпечення ПК на уроках.
Наприклад з метою:
  -  інтенсифікувати процес навчання, зробивши його більш наочним і динамічним;
  -  забезпечити швидке й міцне опанування навчального матеріалу;
 -   формувати в учнів вміння працювати з інформацією;
-   розвивати пізнавальні здібності та розумові якості учнів.

Використання комп’ютерів в школі

Сьогодні розроблено вже досить багато різних типів програмних засобів, призначених для супроводу навчання різних навчальних предметів, зокрема мов, математики, фізики, хімії, музики. Існують програмні засоби, які можуть бути використані під час вивчення географії, біології, історії та інших навчальних дисциплін. Накопичений досвід переконливо свідчить про незаперечні переваги раціонального поєднання традиційних методичних систем навчання з новими інформаційними технологіями.
Використання комп’ютерів під час вивчення навчальних предметів є, також, важливим чинником особистісно-орієнтованого навчання. Комп’ютер володіє нескінченним „терпінням". Він повторює пояснення другий, третій чи навіть сотий раз; дає змогу вибрати такий темп навчання, який потрібний і підходить учневі залежно від швидкості сприймання і засвоєння інформації. При роботі учня з комп’ютером спрацьовує найоптимальніший варіант навчання: один учень - один учитель.

Використання комп’ютерів під час вивчення математики

У світі існує багато інформаційних засобів (програм) для спрощення складних математичних розрахунків і громіздких геометричних побудов. Складність програм змінюється - від найпростіших навчальних до складних професійних систем.
Розглянемо одну з навчальних систем GRAN (мал.1). Дана система може вільно використовуватися як на уроках геометрії, так і на уроках з інших предметів, коли необхідне використання геометричних побудов.
На уроках геометрії учні, застосовуючи навчальну систему, створюють зображення самостійно за вказаним зразком. На відміну від традиційних побудов створене зображення динамічне. Переваги такого методу полягають у тому, що учень, змінюючи один з параметрів системи, одержує нове зображення відповідно до введених відношень між об’єктами зображення.

Використання комп’ютерів під час вивчення фізики

На сучасному етапі пошуку нових і удосконалення існуючих методів навчання найперспективнішим, напевне, є застосування в навчальному процесі ЕОМ. І це повною мірою стосується викладання фізики. Саме на уроках фізики комп’ютер виступає гарантом ефективного використання часу, забезпечення єдності інваріантності з диференційованим підходом. Великого значення набуває і психологічний фактор. З одного боку, вдало використана педагогічна комп’ютерна програма пробуджує інтерес до фізики, встановлює гармонійний контакт в інтерактивній системі учитель-ПК-учень. З іншого боку, вирішується одна з учнівських проблем - страх перед дошкою. Використання ж персонального комп’ютера ставить усіх дітей в однакові умови, у яких кожен може спокійно зібратися з думками і розв’язати поставлену навчальну задачу.
Існує велика кількість програм, які можна використовувати на уроках фізики - від простих, які були створені для роботи ще під управлінням операційної системи MS DOS, до більш складніших, таких, наприклад, як „Репетитор по фізиці” (мал.29,30).
На уроках фізики комп’ютер дозволяє, наприклад, на відеороликах продемонструвати дію фізичних законів. У віртуальній лабораторії учень може самостійно скласти експериментальну установку, виконати на ній лабораторну роботу та отримати за неї оцінку від самого комп’ютера.

Використання комп’ютерів під час вивчення хімії

Умови реформування загальної середньої освіти ставлять перед учителем нові вимоги щодо організації та внесення корективів до цілей, завдань і змісту навчально-виховного процесу. У зв’язку з цим викладання хімії пов’язане з оновленням підходів до формування в учня наукового мислення і поглядів на природні явища. Впровадження інноваційних технологій є одним з основних напрямків такої діяльності. І тут значну допомогу вчителю може надати використання на уроках комп’ютера. Звісно, кабінети хімії ще не мають достатнього матеріально-технічного забезпечення, але наявність хоча б одного комп’ютера дає змогу зовсім по-новому планувати зміст і структуру уроку. Зараз усе більше з’являється програм комп’ютерної підтримки навчальних занять, для яких потрібна сучасна техніка. Проте, якщо в учителя є трохи й „застарілий" комп’ютер, цього досить, щоб використовувати його під час уроку в різноманітних сферах навчального процесу.
Найпростішим і найпоширенішим варіантом застосування комп’ютера є організація тестування учнів як під час проведення заліку, так і звичайного уроку. Учень запрошується до комп’ютера і самостійно працює з ним. Учитель фіксує ту оцінку, яку виставить комп’ютер. Програма, створена для такої роботи, має певну кількість запитань з даної теми і три варіанти відповідей до кожного з них (одне вірне і два хибних). Учню пропонується відповісти на деяку кількість питань. При використанні у програмі генератора випадкових чисел, запитання вибираються в довільній послідовності. У довільній послідовності розташовуються і варіанти відповідей до них. Тому ніхто не може передбачити, яке запитання з’явиться і як будуть розташовані відповіді до нього. Після вибору відповіді, учень натискує на клавішу з цифрою, що відповідає, на його думку, номеру правильної відповіді. На екрані з’явиться наступне запитання.
Таку форму роботи вчитель може використовувати практично на кожному уроці. Для цього він має у міру вивчення теми замінювати одні запитання на інші.
Зручною у користуванні є програма по хімії „МХ Таблица Менделеева”. За допомогою цієї програми можна швидко отримати основні характеристики будь-якого хімічного елемента. Для цього потрібно лише натиснути мишею на зображенні того чи іншого елемента, як це зроблено, наприклад, для нікеля

Використання комп’ютерів під час вивчення географії та біології

Мультимедійні програми природничо-географічного циклу можуть використовуватися як інформаційно-пізнавальний або інформаційно-контролюючий засіб навчання, виконувати різноманітні дидактичні функції у певних навчальних ситуаціях. Значна частина мультимедійних програм з географії та біології містить документально-достовірну інформацію та наукову їх інтерпретацію. Їх зміст і будова, ґрунтуючись на принципі наочності, підпорядковується загальнодидиктичним вимогам і принципам навчання (науковість, систематичність, доступність та послідовність викладу, врахування рівня підготовленості учня тощо).
Більшість програм природничо-географічного циклу за дидактичним призначенням є допоміжним, ілюстративним джерелом знань. З цією метою можуть бути використані мультимедійні програми або їх фрагменти. Це, зокрема, з біології - „Загальна біологія для школярів” (ілюстрований матеріал з екології, з основ цитології, з основ генетики та ін), „Енциклопедія природи" (опис різноманітних видів тварин, птахів, риб, шляхом подання ілюстрованої інформації у поєднанні зі звуковим, текстовим супроводом та відео фрагментами), „Енциклопедія птахів” (фотографії, відео зйомки з життя птахів), „Енциклопедія домашніх тварин", „Життя диких тварин", „Енциклопедія кімнатних рослин”; з географії - „Туристичний атлас світу", „Географія. Посібник для школярів та абітурієнтів”, „Географія. Весь світ на долоні”, „Географія. Подорож по Європі", „Атлас України" та ін.
На уроках географії за допомогою комп’ютера можна мандрувати куточками найекзотичніших місць світу. За допомогою спеціальних програм учень сам може малювати комп’ютерні карти, одержувати різноманітну інформацію про природу чи економіку того чи іншого регіону або країни. Так як учні середніх та старших класів широко використовують на уроках географії математичні методи для аналізу і опису географічних областей і місцевостей, то в таких ситуаціях з успіхом використовуються різноманітні калькулятори, що працюють по наперед заданій програмі.
ВИСНОВКИ
Отже залучення комп’ютера до навчально-виховного процесу - це залучення не тільки техніки, а й того зовнішнього інтелекту, який презентовано через технологію та програмне забезпечення. Таким чином, застосування комп’ютера в навчально-виховному процесі за умови правильного визначення його місця дає підстави сподіватися на певні зрушення, поворот дидактичного простору обличчям до майбутнього, яке проектується сьогодні.