25 жовтня 2013 р.

Методичний бюлетень



«Як допомогти учневі вчитися»
  Навчальний рік у розпалі. Поставлені гарні цілі, час летить ... А деякі навчальні проблеми і складнощі починають всерйоз турбувати: небажання робити домашні завдання, незрозуміла нелюбов до якихось особливо складних предметів, просто відсутність інтересу до навчання.
Ми чудово пам'ятаємо, як ми самі, коли були школярами, кожне перше вересня давали собі клятву, що «вже в цьому навчальному році я як візьмуся!». І начебто стимул «взятися» був - випускний клас або бажання перегнати «Машу за сусідньою партою», або просто бажання довести собі, що «таки можу» ... Але чомусь такого запалу і бойового духу вистачало, звичайно, тижнів на два- три. А далі - все як завжди. І знову - «домашки» не робляться, уроки пропускаються по всяких «поважних» причин, а найулюбленіші дні - вихідні. І все менше бажання вирішувати якусь хитромудру задачку з геометрії, і все більше бажання піти на прогулянку з друзями, почитати якусь книжку (звичайно, не за програмою), подивитися телевізор або просто нічого не робити. Чому ж це так? 


Пояснення цієї, на жаль, дуже поширеною проблеми насправді досить проста. Коли діти йдуть вчитися, вони, як правило, йдуть з величезним бажанням, але не володіють навичками того, як потрібно вчитися . «Що ж тут вміти?» - Запитаєте ви. - «Читай, запам'ятовуй, записуй - учись і все!» Не зовсім.
Секрет полягає в тому, що проблеми, що виникають в процесі навчання, не залежать від того, який предмет вивчається. Тобто, що б ви не вивчали, існує можливість того, що виникнуть певні перешкоди.
У 1962 році, після багаторічних досліджень в галузі освіти, американський учений, філософ і гуманіст Л. Рон Хаббард описав ці перешкоди і способи ух усунення. Його відкриття дійсно революційні, а методи вирішення проблем, що виникають в процесі навчання, прості і застосовні що називається «в домашніх умовах». Так що ж це за перешкоди і як з ними боротися? Л. Рон Хаббард (ЛРХ) виявив, що існують певні перешкоди і перешкоди, що заважають людям отримувати інформацію, а отримавши, успішно використовувати в практичній діяльності. Після того, як ці перешкоди і перепони були виявлені і описані, були розроблені також і методи їх усунення. Ці розробки відомі тепер як Технологія Навчання (ТО ЛРХ).
Технологія навчання - упорядкована сукупність і послідовність методів і процесів, які забезпечують реалізацію проекту дидактичного процесу і досягнення діагностованого результату.
Основними характеристиками (критеріями) технологій навчання є:
- системність (взаємозв'язок і гармонізація цілей, змісту і дидактичного процесу);
- науковість (відповідність сучасним досягненням педагогічної науки, науковим критеріям, наявність психолого-педагогічної основи, цілісної теорії чи окремих наукових положень);
- концептуальність (опора на конкретну наукову концепцію або систему уявлень);
- відтворюваність (алгоритмізація конкретних дій, визначеність етапів, кроків, операцій, що забезпечують реалізацію мети і легке відтворення технології будь-яким суб'єктом освітнього процесу);
- діагностичність (наявність діагностичних цілей і відповідних результатів за оптимальних затрат на їх досягнення);
- ефективність (встановлення відповідності діагностично заданої мети одержаним результатам);
- вмотивованість (побудова пізнання як системи пізнавальних завдань і проблемних ситуацій, спрямованих на формування внутрішніх мотивів учіння і самостійності учнів);
- алгоритмічність (чітка послідовність і порядок виконання дій на основі внутрішньої логіки дидактичного процесу, однозначність виконання передбачених процедур та операцій);
- інформаційність (наявність способів і засобів збору, обробки і передачі інформації для одержання нових відомостей про досліджуваний об'єкт);
- оптимальність (оптимізація дидактичного процесу, його економічність, досягнення запланованих результатів у найбільш стислі строки);
- законовідповідність (встановлення відповідності знань про способи і засоби організації технології навчання законам і закономірностям функціонування дидактичного процесу).
До нових технологій навчання віднесемо:
1.    Особистісно-орієнтована технологія навчання.
2.   Технологія групової навчальної діяльності школярів.
3.   Технологія розвивального навчання.
4.   Технологія формування творчої особистості.
5.   Технологія навчання як дослідження.
6.   Модульно-рейтингова система навчання.
7.   Нові інформаційні технології (HIT) навчання.
8.   Комп'ютер як засіб навчання.
Якщо ви володієте технологією навчання, то ви стаєте здатним допомогти собі або будь-якого іншого людині засвоїти абсолютно будь-який предмет з потрібним ступенем ретельності і з повним розумінням.
Сучасні школярі багато чого не встигають: треба і спортом займатися, і танцями, і естетично розвиватися! Непомітно час пробігає за комп’ютерними іграми. Та й друзі чекають на вулиці. Книги доводиться читати тільки пізно ввечері, а треба ще встигати добре вчитися.
Інструкція
1.    Щоб усе встигнути, необхідно скласти режим дня, чітко розписати всі дні тижня, виділяючи на кожне заходи часу трохи більше, ніж це потрібно в реальності. Це дає змогу врахувати всі несподівані труднощі. Не потрібно оформляти режим дня в красиву рамочку і вішати на стіну, так як після декількох днів життя по режиму, стає зрозуміло, що його потрібно кардинально міняти. Тоді доведеться скоректувати свій режим.
2.    Добре вчитися допоможе планування часу на виконання домашнього завдання. Хоча багато фахівців радять почати з самого складного, а потім переходити до більш легким заняттям, досвід показує, що легкі й улюблені заняття виконуються легко і швидко. Психологічно учень відчуває полегшення, що кількість роботи швидко зменшується. З важким завданням можна просидіти кілька годин, вимучівая себе і чинячи опір їх виконання. Після цього і легку роботу виконувати не захочеться.
3.    Слід добре знати особливості своєї особистості. Годинники працездатності у всіх різні: хтось легко і швидко робить все вранці. А хтось із задоволенням працює вечорами. Виконуйте важкі і об’ємні завдання саме в ці години.
4.    Якщо весь позашкільний період заповнений іншими видами діяльності і навіть захоплює навчальний час, слід пошукати нові шляхи досягнення хорошого результату в навчанні: відпрацювати пропущені уроки, написавши проект або реферат на тему, запропоновану вчителем, домовитися про відвідування додаткових занять у зручний для себе час (наприклад , до уроків 15-20 хвилин буває достатньо).
5.    Встигати добре вчитися допоможе і самоствердження в колективі за рахунок виконання якої-небудь корисної роботи в класі або в школі. Учень музичної школи може стати учасником концерту самодіяльності, спортсмен з хорошими здобутками може виступити за честь школи на спортивному змаганні.
Корисні поради
Поєднуючи види діяльності у навчанні та спорті, значно заощадить час на навчання і допоможе учневі продемонструвати свої здібності, одержувати гарні оцінки по суміжних предметів. Наприклад, вивчивши історію вітчизняного і зарубіжного спорту, яким займається учень, можна даний матеріал представити і на уроках історії, і на уроці іноземної мови, і в спортивній школі на теоретичних заняттях.
Підготувала вчитель інформатики Жихарєва Т.В.
Література
Алексюк А. М. Педагогіка вищої школи: Курс лекцій: модульне навчання: Навчальний посібник. — K., 1993.
Бондар В. І. Дидактика: ефективні технології навчання студентів. — K., 1996.
Кудрявцев В. П. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы. — М., 1991.
Матюнин Б. Г. Нетрадиционная педагогика. — М., 1994.
Нові технології навчання. — К., 1995. — Вип. 15.
Освітні технології: Навчально-методичний посібник/ За ред. О. М. Пехота. — К.: «А.С.К.», 2002.
Сікорський П. І. Теоретико-методологічні основи диференційованого навчання. —Львів, 1998.
Фурман А. В. Методологический анализ развивающегося обучения. Педагогика и психология. — М., 1995. — № 1.
Чошаков М. А. Гибкая технология проблемно-модульного обучения. — М„ 1996.
Якиманская И. С. Разработка технологий личностно ориентированого обучения// Вопросы психологии. — М., 1995. — № 2.
Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. — К.: Партнер, 1997.