П'ЯТНИЦЯ дидактично-методичний


Вчитель, який перестає вчитися сам,  перестає бути вчителем …

Довго сам учись, якщо хочеш навчати інших. У всіх науках і художествах плодом є правильна практика.

Г.Сковорода
   Педагогічний досвід, яким би він не був,  представляє собою цілісну характеристику методів вирішення тих чи інших педагогічних проблем. Цей метод повинен мати певні закономірності і відповідати деяким умовам. Необхідність в узагальненні, тобто в осмисленні діяльності педагога з наукової точки зору, виникає, якщо у вчителя скупчилася велика кількість методичних напрацювань з даної теми.
Основним з головних завдань вчителя є організація навчальної діяльності таким чином, щоб в учнів сформувалася потреба у здійсненні творчого перетворення навчального матеріалу з метою оволодіння новими знаннями.
   Сучасний урок - це урок, де вчитель використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розумового зростання, де присутні самостійний пошук учнів, їх дослідження, різна творча робота.
  У нашій країні, в нашому суспільстві життя ставить завдання "навчання через все життя". Тому вміння учнів здобувати знання самостійно, удосконалювати їх, вміння працювати з інформацією в різних областях, здобуваючи нові навички, часом важливіше міцності набутих знань, тому що добуванням і вдосконаленням знань їм доведеться займатися все свідоме життя.



 Усова Алла Анатоліївна   працює над проблемою  «Проблемний підхід до викладання математики», використовуючи технологію проблемного навчання. Цей вид навчання передбачає послідовні й цілеспрямовані пізнавальні завдання, які учні розв'язують під керівництвом учителя й активно засвоюють нові знання. Проблемне навчання - один із типів розвиваючого навчання. Суть проблемного навчання полягає у створенні для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті, розв’язанні їх у процесі спільної роботи учнів і вчителя за умов максимальної самостійності перших і під загальним керівництвом останнього. Таке навчання відбувається за типовою схемою:
-                учитель створює проблемну ситуацію, для розв’язання якої учень має знайти й використати нові для себе засоби діяльності;
-                учні аналізують ситуацію, усвідомлюють, що для них невідоме, шукають способи розв’язання проблеми,  вчитель допомагає їм, надаючи необхідну інформацію.
   Результатом проблемного навчання є нові знання, уміння, способи їх реалізації, розумова діяльність учнів. Вчитель активно працює над створення «колекції» проблемних ситуацій для застосування їх на різних етапах уроків.
     Аллою Анатоліївною були підготовані та проведені такі методичні заходи:
-                Фестиваль педагогічних ідей ;
-                Методичний бюлетень «Застосування спільної проектної діяльності вчителя та учнів» 
   В рамках декади  фізико-математичних дисциплін вчитель коригувала роботу гуртка «Мотор. Хлопушка. Знято!!!», а саме , разом з ліцеїстами працювала  над підбором  сценарію та   «артистів». Крім цього протягом декади було організовано та проведено усний журнал «Видатні вчені-математики», а також для допитливих був виготовлений бюлетень про вчених-математиків зі світовим ім’ям, роботи  яких покладені у розвиток математики.
  Разом із Жихарєвою Т.В. було організовано та проведено "свято  числа пі".   


 Пушка Софія Іванівна  працює над проблемою: «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у проблемному навчанні на уроках фізики». Метою роботи є створення сприятливих умов для запровадження та розвитку освітніх та інформаційних технологій. Завданням програми є:
-                удосконалення змісту, форм та методів навчання;
-                впровадження в навчальний процес інноваційних методик і технологій;
-                трансформування наукових ідей у практику  діяльності;
-                вивчення, накопичення, апробація, впровадження в практику  передового педагогічного досвіду вчителів-новаторів, нових освітніх технологій та систем;
-                пошуково-дослідницька діяльність;
-                створення психологічного комфортного середовища для загального інтелектуального й морального розвитку особистості.
   Завдання програми допомагають реалізовувати інформаційні технології. Так презентації, створені ліцеїстами,  надійно увійшли до системи роботи вчителя. Зокрема, за цей навчальний рік зроблено презентації з усіх тем курсу астрономії та з багатьох тем фізики.
   Вчителя Пушка С.І. надруковано цикл уроків «Закони Ньютона», в журналі «Фізика»,  видавництва «Шкільний світ». Експерт в галузі освіти. 
   Софією Іванівної були підготовані та проведені такі методичні заходи:
-                семінар «Науково-методичні засади уроку розв'язування задач з фізики»;
-                Фестиваль педагогічних ідей 
-                Семінар «Вчитель на традиційному та інтерактивному уроці: ідеї, проблеми та творчі знахідки» 
-                Педагогічні роздуми «Творче самовираження вчителя» 
-                Методичний бюлетень «Використання інтерактивних технологій при вивченні фізики» 
   До 52 річниці польоту людини в космос проводився кінолекторій, ліцеїсти створювали та захищали презентації на космічну тематику, було зроблено стенд «12 квітня – День космонавтики», на якому було розміщено інформацію про основні віхи в історії освоєння космосу та учнівські малюнки.
    До річниці  Чорнобильської трагедії також проводився кінолекторій, були зроблені презентації на чорнобильську тематику, вивішувалися учнівські малюнки.
   Впродовж декади фізико-математичних дисциплін проводився  кінолекторій  під час якого демонструвалися науково-популярні фільми:
-                2057 –планета Земля через 50 років;
-                Всесвіт: 7 чудес Сонячної системи;
-                Ступені цивілізації;
-                Циліндри фараонів. Остання таємниця.
   Проведено усний журнал «Видатні вчені України», для ліцеїстів І-ІІ курсів, вікторина «Чи знаєш ти закони фізики?», відкритий виховний захід «Своя гра», про спорт, фізику, математику та інформатику.




Жихарєва Тетяна Василівна  з цього навчального року працює над проблемою: «Формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів на уроках інформатики та математики». Основою якої  є компетентнісний підхід – це підхід, який акцентує увагу на результат освіти, причому, в якості результатів розглядається не сума засвоєння відомостей, фактів, даних, а здатність людини діяти у різних проблемних ситуаціях.
    Кожен день на підлітків обрушується потік інформації, яку потрібно глибоко осмислити, проаналізувати і зробити правильні висновки. Тому вчитель допомагає учневі  виявляти проблему, створює умови для самостійного знаходження способів її рішення та спонукає  творчо підходити до її розв’язання.
   Щоб упроваджувати в навчальний процес нові знання з інформаційних технологій, учитель намагається спостерігати за змінами в інформаційних технологіях, за появою нових; знаходити відповідні інформаційні джерела для засвоєння; кваліфіковано володіти  певними  навичками ІКТ, маючи  в ліцеї  відповідну техніку та програмне забезпечення створювати власні дидактичні засоби для учнів.
  Найбільш ефективним способом формування інформаційно-комунікаційної компетентності на уроці інформатики є організація самостійної роботи учнів, яку вчитель впроваджує завдяки елементам дистанційного навчання, тематичних практикумів, комп’ютерного тестування. На сьогоднішній день для розв’язання поставленої методичної проблеми вчитель використовує найпотужніший ресурс навчання – Інтернет. Цей ресурс пропонує учням масу всіляких навчальних онлайн-програм, словників, відео та аудіо матеріалів. І жодна серйозна робота не обходиться без використання інтернет матеріалів. Прикладом є інтернет-ресурс, що створили ліцеїсти разом з вчителями фізики та математики, працюючи над навчально-інформаційним проектом «Крок у невідоме»  
Тетяною Василівною були підготовані та проведені такі методичні заходи:
-                Фестиваль педагогічних ідей ;
-                Семінар «Реалізація міжпредметних зв'язків при вивченні інформатики в загальноосвітній школі»;
-                Педагогічні роздуми «Позитивне мислення в освітянській діяльності» (лютий, 2013)
  Традиційно,  у лютому місяці пройшов тиждень безпечного Інтернету організований та проведений   Тетяною Василівною. Ліцеїсти з І по ІУ курс мали можливість відкрити як переваги так і небезпеку заховану у всесвітній павутині. На уроках протягом 15 хвилин пройшов інформаційний «марафон», присвячений безпеки в Інтернеті. На згадку про який був виготовлений бюлетень «Безпечний Інтернет». Визначноюподією цього тижня був відкритий виховний захід «Кабінету інформатики – 10  років»



Скоропадська Світлана Олексіївна працює над проблемою: «Шляхи формування пізнавального інтересу учнів під час вивчення хімії». В своїй роботі Світлана Олексіївна застосовує ігрові технології навчання. Гра для дітей - засіб навчатися  тому, чому їх ніхто не може навчити. Це засіб дослідження та орієнтації в реальному світі, просторі та часі.  Включаючись в процес гри, діти навчаються жити в нашому символічному світі - світі змістів та цілей, в той же час досліджуючи, експериментуючи, навчаючись .
 Крім того, гра створює особливі умови, в яких розвивається творчість учнів. Сутність цих умов заключається у спілкуванні на рівних, де зникає боязкість, виникає відчуття - "я теж можу", тобто у грі відбувається внутрішнє розкріпачення, самостійного пошуку знань. Оволодіння знаннями у грі - нова, унікальна умова з'єднування однолітків, умів набування інтересу та поваги один до одного, а по ходу – і навчання себе.
   Навчання хімії  в умовах нашого закладу неможливе без  використанні інформаційних технологій. Тому,  разом з ліцеїстами було створено близько 20 презентацій. Серед них найкращими є: «Харчування спортсменів»,  «Хімічні реакції»,  «Роль хімії у повсякденному житті», «Видатні вчені-хіміки»,  «Волокна»,  «Каучук»,  «Нафта»  «Харчування: міфи та реальність»,
    Світлана Олексіївна мала можливість виступити з доповіддю на ХІІ Міжнародній конференції «Актуальні питання біологічної фізики та хімії. БФФХ – 2016» на тему: «Сучасні методики викладання хімії у загальноосвітній школі». Її матеріали розміщено на сайті «Методичний портал», а значить в її арсенал поповнився сертифікатами 
Світланою Олексіївною  були підготовані та проведені такі методичні заходи:
-                семінар «Самостійна робота на уроках хімії» 
-                Фестиваль педагогічних ідей
-                Методичний бюлетень «Екологічне виховання на уроках хімії та в позаурочний час» 

 В рамках декади природничих наук під назвою «До перемоги разом» Світланою Олексіївною разом з Галиною Павлівною було організовано та проведено такі зустрічі:
- з доцентом кафедри управління освітою , кандидатом педагогічних наук Лакізою О.М., дискусія «Чи потрібен спортсмену алкоголь?»;
- з психологом  Безугольною Г.В., рекомендації майбутнім переможцям «Психологічний настій перед змаганнями»;
- з головним лікарем фізично-відновлювального диспансеру Пантелеймоновою С.П. та масажистом КОЛІФКСу Козакевичем О.В. «Відновлення спортсменів після  великих навантажень»;
- з завідувачем кафедри екотрофології Білоцерківського національного аграрного університету Димань Т.М., лекція «Харчування – важлива складова життя спортсмена».



    Котелянець Ірина Іванівна працює над проблемою «Використання наочно-дидактичних матеріалів  та впровадження  засобів інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії та екології».
    Великою підмогою в підвищенні ефективності навчального процесу, його оптимізації є  дидактичний принцип навчання – наочність.  Мова йде про таку наочність, яка мала б великий простір для творчої самостійної діяльності  учнів на всіх етапах засвоєння знань, яка була б із багатьма невідомими, які необхідно розпізнати, розкрити і засвоїти. Наочність повинна бути і такою, щоб вона без примусу будила внутрішній стимул до пізнання, щоб запропонований зміст навчального матеріалу , його розкриття і його засвоєння знаходилося б у тісному зв’язку з раніше засвоєними знаннями.
    Наочність  повинна не тільки  демонструватися,  але і до неї повинні бути проблемно-пізнавальні запитання і завдання. Наочність своїм змістом і завданнями створює пізнавальний інтерес, пробуджує активну розумову  діяльність учнів.  
   Доступно та ефективно з цими вимогами можуть справитися інформаційно-комунікаційні технології використані у вигляді презентацій. Це дозволяє систематично повторювати раніше засвоєний матеріал. А вивчений матеріал знаходиться у тісному зв’язку  з проходженням та засвоєнням нового. Презентації базують на раніше набутих знаннях
    Будуючи свій конспект чи опорну схему, учень має зосередити увагу на  найголовнішому навчальному матеріалі в темі, виділити його, визначити  місце  для другорядного, розкрити зв’язок головного з допоміжним, не порушуючи при цьому основних географічних принципів та закономірностей, дотримуючись алгоритмів відповідей.
  Крім того,  географічне зображення за допомогою умовних позначень дає змогу використовувати ефективніше час на уроці. Система роботи із застосуванням презентацій полягає у розділі навчального матеріалу на великі смислові блоки та у можливості  кількаразового повтору інформації. А результатом цього є поглиблення знань, умінь та навичок учнів. Саме тому Ірина Іванівна працювала в цьому напрямку.
    За навчальний рік було створено навчальні таблиці і схеми з фізичної географії України, соціально-економічної географії України та соціально-економічної географії світу. Для зацікавленості та кращого запам’ятовування учнями створено та виготовлено пазли «Економічні райони України». Створено портфоліо вчителя.
Іриною Іванівною   були підготовані та проведені такі методичні заходи:
-                Творчий пошук «Педагогічна філософія креативної освіти» 
-                семінар «Створення психологічного комфорту на уроках географії» 
-                Фестиваль педагогічних ідей;
-                проведено тематичну бесіду-зустріч з ліцеїстами навчальних груп «Здоров’я понад усе» 
-                проведені диктанти щодо  охорони здоров’я та життя дітей, 
-                Методичний бюлетень «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках географії та в позакласній роботі»

 Друга частина декади природничо-математичних дисциплін пройшла під назвою: «Світ навколо нас», яка порадувала ліцеїстів та вчителів живописними фотографіями «Осінь в рідному місті», а майстер-клас з бісероплетіння  «Стежками творчої України» захопив всіх учасників та затягнув у світ прекрасного.



Волик Галина Павлівна працює над проблемою : «Формування ключових компетенцій  учнів на основі використання методів проблемного навчання».

   Аналізуючи сукупність методів і засобів для реалізації змісту навчання біології, вчитель  дійшла висновку, що перевагу треба віддати проблемному навчанню. І її  багаторічний досвід підтверджує необхідність проблематизації навчального матеріалу, як основу активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках біології. Бо саме проблемне навчання сприяє розвитку мислення та пізнавальної діяльності учнів, підвищує якість знань, умінь та навичок.
В своїй роботі вона застосовує різноманітні проблемні ситуації.
1. Ситуація невідповідності.
Під час проведення лабораторної роботи “Мікроскопічна будова крові” учням пропонується дати відповідь на питання “Чия кров: людини чи жаби, переносить кисню більше?”. Діти зразу ж відповідають, що жаби, бо еритроцити крові жаби більші за розмірами. Але це не так. Разом починаємо шукати відповідь на питання.
2. Ситуація несподіванки.
Створюється при ознайомленні учнів з фактами та явищами, які викликають здивування, вражають своєю незвичністю.
3. Ситуація, яка спонукає учнів до порівняння та співставлення явищ та факторів.
4. Ситуація, яка спонукає до узагальнення фактів.
Наприклад, тема “Розмноження та розвиток птахів”: “Чому в кладці виводкових птахів яєць більше, чим в кладці птахів гніздового типу?”.
5. Ситуація, яка спонукає учнів до аналізу фактів та явищ дійсності, що породжують протиріччя.
Наприклад, тема “Дихальні рухи” (“Біологія людини”, 9 клас). Урок починаю з запитання: “Як ви вважаєте, повітря потрапляє в легені тому, що об’єм легень збільшується, чи об’єм легень збільшується бо туди заходить повітря?”.
6. Створення проблемної ситуації з урахуванням висловлювань вченого.
Відомий географ і мандрівник А.Гумбольдт стверджував, що «людині передують ліси, а супроводжують пустелі». Чому так вважає учений?
7. Повідомлення протилежних точок зору на один і той же факт.
Проблемне навчання може пов'язуватися з підкресленням суперечливих положень, ув'язнених у змісті навчального матеріалу, та його поясненні учнями:
• Розсудіть суперечку:
Відомо, що навіть при невеликій м'язової роботі артеріальний тиск підвищується.
1-й учень: «Це тому, що працюючі м'язи виділяють в кров речовини, що впливають на просвіт судин».
2-й учень: «Коли мозок посилає до м'язів  сигнали,  він змушує їх працювати, він одночасно посилає сигнали до судин, і створює  кров'яний тиск».
Хто правий в суперечці?
8.Учням пропонується самим знайти у матеріалі, що викладає вчитель пізнавальну проблему, чітко сформулювати її й аргументувати її рішення.
Коли треба надати учням змогу розібратися в чомусь глибоко і всебічно, підняти їх на вищий рівень засвоєння, який передбачає практичне застосування матеріалу, аналіз і оцінку,  використовую такий метод, як проектне завдання (метод проектів)
Учні, які проявляють особливий інтерес до вивчення предмета, обдаровані діти виконують більш складні завдання – створюють комп’ютерні презентації та слайд – програми, які успішно використовуються  в навчальному процесі для вивчення відповідних тем.