Одним із викликів нашого часу, які гостро стоять перед школою, є соціалізація
учня. Сучасний світ змінюється настільки швидко, що в межах життя одного
покоління відбуваються кардинальні зміни, які стосуються всіх сторін існування
людини. Тому школа, яка розуміє дійсне значення цих процесів соціуму, несе на
собі особливу відповідальність за вміння пристосовуватися до змін. А вчитель –
центральна фігура у цьому процесі. Напередодні щорічного педагогічного свята в
стінах ліцею пройшов семінар, який підготували вчителі кафедри природничих
дисциплін Скоропадська С.О. та КотелянецьІ.І.. Вони проаналізували ті якості,
які повинен мати сучасний вчитель та помилки деяких педагогів. Семінар
закінчився дискусією про роль вчителя у сучасній школі.
Якість
освіти як ключова категорія нових форм освіти
Одним із
викликів нашого часу, які гостро стоять перед школою, є соціалізація учня.
Сучасний світ змінюється настільки швидко, що в межах життя одного покоління
відбуваються кардинальні зміни, які стосуються всіх сторін існування людини.
Десять років тому мобільний телефон був екзотичною новинкою, елементом
престижу, а зараз є лише необхідним компонентом буття.
Соціум
змінюється швидко, темп життя, вимоги до співробітників фірм і підприємств
зростають з лякаючою швидкістю. Гнучкість, винахідливість, творчий підхід до
розв'язання проблем, уміння застосувати суму професійних знань у швидкоплинних
умовах дорого коштує. Але ці вміння не беруться нізвідки, їх треба формувати і
розвивати. Тому школа, яка розуміє дійсне значення цих процесів соціуму, несе
на собі особливу відповідальність за вміння пристосовуватися до змін.
Соціалізація
передбачає два взаємопов'язані процеси: пристосованість (адаптацію) і відособлення.
Це новий, абсолютно необхідний для повної оцінки якості освіти результат. Уявімо
собі учня, випускника школи, який добре навчений основам наук, вихований і
розвинений, але не знає, в чому різниця між кредитом, позикою,субсидією та не
знає куди звернутися для їх отримання; не знає своїх прав і обов'язків як члена
сім'ї; як людини, затриманої міліцією; як абітурієнта, допризовника, пацієнта
чи клієнта сфери послуг, громадянина, не знає установ і відомств, що
забезпечують захист його прав; не вміє протистояти сексуальним домаганням,
алкогольним і наркопропозиціям, кримінальним і екстремістським ідеям. Якщо
необхідність соціалізації учня усвідомлена і визнається вчителем (що, звичайно,
свідчить про його сучасний рівень ерудиції, професіоналізм),то він закладатиме
цю ідею перш за все в завдання уроку. І, проектуючи урок, думатиме, шукатиме
зміст, методи, форми, засоби, створюватиме умови, щоб мета соціалізації була
виконана.
Головне призначення вчителя – допомагати, супроводжувати,
направляти й підтримувати діяльність учнів у навчально-виховному процесі. Головним мотивом, що спонукає вчителя
до самоосвіти, саморозвитку, самоаналізу, самовиховання є потреби
викладача в професійній самореалізації і інтелектуальної творчості.
Однією із форм активізації вчительської творчості є свобода у виборі технологій,
навчальних посібників, а також проектна, дослідницька, інноваційна діяльність.
Тому на засіданнях МК кафедри природничо-математичних дисциплін
розглядаються питання доцільності використання вчителем того чи іншого методу в
умовах ліцею, або в умовах викладання інтегрованого курсу, або для отримання
високих показників результативності використання.
У сучасній освіті один із пріоритетних напрямів розвитку є інформатизація та впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес, що значно покращує якість та ефективність навчання майбутніх фахівців, підвищує конкурентноспроможність на ринку праці. Застосування комп’ютерних технологій потребує перегляду форм і методів навчальної діяльності. Слід пам’ятати, що комп’ютерні технології є ефективним, але допоміжним засобом навчання. Застосування комп’ютерних технологій підвищує активність студента, веде до перебудови навчального процесу в бік самостійних форм навчання. Без перевантажень можна інтенсифікувати процес навчання в умовах профільного навчання завдяки раціональному використанню комп’ютерних технологій. Використання сучасних технічних засобів для розв’язання фахових завдань на базі отриманої комп’ютерної підготовки є запорукою конкурентноспроможності майбутнього фахівця.
У сучасній освіті один із пріоритетних напрямів розвитку є інформатизація та впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес, що значно покращує якість та ефективність навчання майбутніх фахівців, підвищує конкурентноспроможність на ринку праці. Застосування комп’ютерних технологій потребує перегляду форм і методів навчальної діяльності. Слід пам’ятати, що комп’ютерні технології є ефективним, але допоміжним засобом навчання. Застосування комп’ютерних технологій підвищує активність студента, веде до перебудови навчального процесу в бік самостійних форм навчання. Без перевантажень можна інтенсифікувати процес навчання в умовах профільного навчання завдяки раціональному використанню комп’ютерних технологій. Використання сучасних технічних засобів для розв’язання фахових завдань на базі отриманої комп’ютерної підготовки є запорукою конкурентноспроможності майбутнього фахівця.
Отже, ми вам пропонуємо певні кроки для створення дієвої сучасної системи навчання:
1. Створіть
школи як справжні ресурсні інформаційні центри, що працюють увесь рік і навчають
упродовж життя.
2. Довідайтеся,
чого хочуть учні й батьки— клієнти школи.
3. Гарантуйте
клієнтам бажані результати.
4. Пристосуйтеся до всіх стилів навчання й
активізуйте всі центри компетентності.
5. Використовуйте найефективніші у світі методики
викладання.
6. Дбайте
про ваш головний ресурс — учителів.
7. Хай кожен
одночасно буде і вчителем, і учнем.
8. Змініть систему оцінювання.
9.
Використовуйте новітні технології.
Суспільні функції вчителя,
необхідність перебувати завжди на видноті, перед очима найбільш чесних суддів
— своїх вихованців, зацікавлених батьків, широкої громадськості — висуває
завищені вимоги до особистості вчителя, його моральності та поведінки. Вимоги
до вчителя — це імперативна система професійних якостей, які визначають
успішність педагогічної діяльності.
Насамперед, слід мати на увазі,
що практичну педагогічну діяльність лише наполовину побудовано на раціональній
технології. Інша половина її — мистецтво. Тому перша вимога до професійного
педагога — наявність педагогічних здібностей. За такого підходу ми відразу
ж вимушені ставити питання: чи існують спеціальні педагогічні здібності?
Відомі знавці педагогічної праці відповідають на нього ствердно.
Педагогічні здібності — це якість особи, інтегровано виражена як схильність дб роботи з дітьми,
любов до дітей, отримання задоволення від спілкування з ними. Часто педагогічні
здібності звужено до вмінь виконувати конкретні дії — ставити запитання,
вислуховувати відповіді, отримувати інформацію, скеровувати подальші роздуми,
правильно розмовляти, організовувати учнів тощо, але це, швидше, риси
професіоналізму.
Серед професійних якостей
педагогів, що їх зазвичай відносять до здібностей, можна визначити кілька
головних груп.
Організаторські
Виявляються в умінні вчителя
згуртувати учнів, зайняти їх спільною справою, розподілити обов'язки,
спланувати роботу, підбити підсумки зробленого тощо.
Едукативні
Уміння підібрати й підготувати
навчальний і виховний матеріал, наочність, устаткування, доступно, чітко,
виразно, переконливо та послідовно його викласти, стимулювати розвиток
пізнавальних інтересів і духовних потреб, навчально-пізнавальну активність
тощо.
Перцептивні
Перцептивні,
що виявляються в умінні сприймати вихованців,
проникати в їхній духовний світ, об'єктивно оцінювати емоційний стан, виявляти
особливості психіки.
Комунікативні
Комунікативні здібності виявляються в умінні вчителя
встановлювати педагогічно доцільні взаємини з учнями та їхніми батьками,
колегами, керівниками навчального закладу.
Сугестивні
Сугестивні здібності полягають в емоційно-вольовому впливі на
вихованців.
Дослідницькі
Дослідницькі здібності виявляються в умінні
розпізнавати й об'єктивно оцінювати педагогічні ситуації та процеси.
Науково-пізнавальні
здібності
виявляються у засвоєнні наукових знань, упровадженні досягнень науки в шкільну
практику.
Чи всі
здібності однаково важливі в практичній діяльності педагога?
Виявляється,
ні. Наукові дослідження останніх років виявили провідні та допоміжні здібності.
До провідних, за результатами численних опитувань педагогів,
належать: педагогічна спостережливість, едукаційні, організаторські, експредивні.
Інші серед відомих здібностей можуть бути віднесені до розряду супутніх,
допоміжних.
Звісно, в
ідеалі педагогічною діяльністю мають займатися люди, які мають до неї
покликання, обдаровані та здібні. Але педагогічна професія стала масовою. Де
взяти сотні тисяч обдарованих педагогів? Доводиться пом'якшувати постановку
питання. Багато фахівців схиляються до висновку, що брак яскраво
виражених здібностей може бути компенсований розвитком інших
важливих професійних якостей — працьовитості, чесного та серйозного ставлення до своїх
обов'язків, постійною роботою над собою.
•
працьовитість;
•
працездатність;
•
дисциплінованість;
•
відповідальність; -
•
уміння
поставити мету та вибрати шляхи її досягнення;
•
організованість;
•
наполегливість;
•
систематичне
та планомірне підвищення свого ' професійного рівня;
•
прагнення
постійно підвищувати якість своєї праці.
Через ці вимоги педагог реалізується як працівник, виковує свої обов'язки
в системі виробничих стосунків.:-
ЛЮДСЬКІ ЯКОСТІ ПЕДАГОГА
На наших очах відбувається
помітна трансформація навчальних закладів у виробничі установи, що надають
«освітні послуги» населенню, де діють плани, контракти, трапляються страйки,
розвивається конкуренція — неминучий супутник ринкових відносин.
За таких умов особливої
важливості набувають людські якості педагога, які стають професійно значущими
передумовами створення сприятливих взаємин у навчально-виховному процесі. Серед
цих якостей людяність, доброта, терплячість, порядність, чесність, відповідальність,
справедливість, обов'язковість, об'єктивність, щедрість, пошана до людей,
висока моральність, оптимізм, емоційна врівноваженість, потреба в спілкуванні,
зацікавленість життям вихованців, доброзичливість, самокритичність,
дружелюбність, стриманість, гідність, патріотизм, релігійність, принциповість,
чуйність, емоційна культура та багато інших.
Обов'язкова для вчителя якість —
гуманізм, тобто ставлення до людини, яка зростає та розвивається, як до
найвищої цінності на Землі. Учні бачать ці прояви та слідують їм, спершу
неусвідомлено, а потім свідомо, поступово набуваючи досвіду гуманного ставлення
до людей.
Учитель — це завжди активна,
творча особистість. Він є організатором повсякденного життя школярів. Будити
зацікавленість, вести учнів за собою може лише людина з розвиненою волею, де
особистій активності відведено провідну роль
Професійно необхідними якостями
вчителя : витримка та самовладання. Жодних зривів, розгубленості та безпорадності
вихователя учні не повинні відчувати й бачити. Ще А. С. Макаренко
вказував, що вчитель без гальм — зіпсована, не-
керована машина. Потрібно це пам'ятати постійно, контролювати свої дії та
поведінку, не опускатися до образ при учнях, не нервуватись через дрібниці.
Душевна чуйність у характері вчителя — своєрідний
барометр, який дозволяє йому відчувати стан учнів, їхній настрій, вчасно
приходити на допомогу тим, хто її найбільше потребує. Такий учитель усвідомлює
особисту відповідальність за долі молодого покоління.
Невід'ємна професійна якість
вчителя — справедливість. За родом своєї діяльності педагог вимушений
систематично оцінювати знання, уміння, учинки учнів. Тому важливо, щоб його
оцінні судження відповідали рівню розвитку школярів. За ними учні роблять
висновок про об'єктивність вихователя. Ніщо так не зміцнює етичний авторитет
педагога як його вміння бути об'єктивним. Упередженість, несправедливість,
суб'єктивізм учителя шкодять справі виховання. До загострення стосунків,
конфлікту, невихованості в цій ситуації — рукою подати.
Вихователь зобов'язаний бути
вимогливим. Це найважливіша умова його успішної діяльності. Високі вимоги
вчитель спершу висуває до себе, бо не можна вимагати від інших того, чим
не володієш сам. Педагогічна вимогливість має бути розумною.
Окремо слід наголосити на
професійному такті педагога як особливого роду вмінні вибудовувати
свої стосунки з вихованцями.
Педагогічний такт — це дотримання міри під час спілкування з учнями. Осердям педагогічного
такту є пошана до особистості вихованця. Розуміння вихованців застерігає
вчителя від нетактовних учинків, підказує йому вибір оптимальних засобів дії в
конкретній ситуації.
Наукова захопленість — обов'язкова вчительська якість. Наукова зацікавленість допомагає вчителеві
формувати й утримувати увагу до свого предмета, підтримувати рівень наукової
культури, навчати учнів бачити зв'язок своєї науки із загальними тенденціями
людського розвитку.
Любов до своєї професійної праці — якість, без якої не може бути педагога. Складові цієї якості —
сумлінність і самовідданість, досягнення високих результатів, зростання
вимогливості як до себе, так і до рівня свого професіоналізму.
Сучасного педагога вирізняють
ерудиція, високий рівень культури. Той, хто хоче вільно орієнтуватися в
сучасному світі, має багато знати. Ерудований педагог має бути носієм високої особистої
культури.
Перелік якостей, необхідних для
виконання певної професії, прийнято називати професіограмою.
Професіограма вчителя — одна із найскладніших.
У педагогічній літературі знаходимо
такі вимоги до вчителя:
•
фізичне здоров'я, урівноваженість
характеру;
•
розвинена воля;
•
підприємливість, ініціатива;
•
організаторські здібності та
навички;
•
висока загальна освіта та
бездоганне знання свого предмета;
•
прагнення поповнювати розумовий
багаж новими знаннями;
•
знайомство з основними засадами
сучасної рефлексології, педагогіки й методики;
•
знання методики свого предмета;
•
знання учнівського колективу
(групи, аудиторії);
•
соціально-економічна та політична
підготовка;
•
зацікавленість громадським життям
та активна участь у ньому;
•
чітке розуміння цілей і завдань
виховання;
•
уважне ставлення до учнів;
•
знання методики й методів
навчання і виховання;
•
загальна ерудиція та педагогічна
майстерність;
•
знання психолого-педагогічних
засад навчання та виховання;
•
комуністична ідейність і
цілеспрямованість;
•
знання ТСН і новітніх методів
навчання;
•
любов до дітей, уміння їх
зрозуміти;
•
оптимізм, віра в людину;
УЧИТЕЛЬ В ОЧАХ УЧНЯ
Усе гаразд, доки ми дивимося на
вчителя і його справу «дорослими» очима. Ми добре розуміємо одне одного.
А діти? Яким вони бачать учителя?
Непідкупна, чиста дитяча душа
фальшивити не може, ще не навчилася. У ній учитель відбивається таким, як він
є. Зірке, нещадне дзеркало миттєво зафіксує все: і гарне, і погане.
Вимоги до вчителів вимірюють
особистою міркою. Учитель для юної особистості — людина без вад. Хочете в
цьому переконатися?
Ми з вами вже ознайомилися із найважливішими якостями вчителя А скажіть, яку б із них ви б поставили на перше
місце? На друге?
Відповіли? А тепер слово учням,
точніше вчорашнім учням.
Із тисяч опитуваних щороку студентів-першокурсників
педагогічних ВНЗ приблизно 85% із них стабільно віддають перше місце такій
якості, як справедливість. Вимогливість посідає друге місце. Знання
предмета лише третє. Місця в першій десятці посідають моральні якості
вчителя: доброта, довіра до учнів, увічливість, скромність, простота,
чуйність, організованість, моральна чистота.
Характерно, що образ учителя не
залишається постійним, а змінюється від класу до класу.
У початковій школі вчитель — ідеал, його вимоги — закон. Що б там
не казали вдома, а категоричне «Марія Іванівна сказала так» — моментально розв'язує всі проблеми. Але така ідеалізація вчителя
продовжується недовго й має тенденцію до зникнення. Поза тим, позначається
вплив дошкільних закладів: діти дивляться на вчителя як на звичного вихователя
дитсадка.
...Учні третього класу пишуть
твір «Учитель». Цікаво, що вони побажають учителям, на які якості звернуть
увагу?
Сільські школярі одностайно
погодилися, що їхній учитель, точніше вчителька, — чудовий майстер своєї справи. (Зазвичай, у дітей до третього класу створюється певний стереотип учителя.) Більшість знає його як добру і чуйну людину. Під добротою наші
третьокласники розуміють конкретні вчинки: не ставить «двійки», не задає
домашніх завдань на вихідний день, відповідає на всі запитання, хвалить за
гарні відповіді, повідомляє батькам більше гарного, ніж
поганого, «щоб мама, прийшовши
додому після батьківських зборів, не сердилася».
Г) Цікаво відзначити, що якості
«гарний» і «добрий» ототожнюють: гарний учитель обов'язково добрий, добрий — завжди гарний. Крім того, учитель має бути розумним — «щоб усе знав і відразу відповідав на всі запитання». Він любить дітей, а
діти люблять його. Учитель — найсправедливіша
людина: ставить правильні, заслужені оцінки. А для кращих учнів наприкінці
чверті «не підставляє оцінок, яких у них не було». Учні цінують стриманість:
«щоб не кричала, не розібравшись», «вислуховувала відповіді до кінця». А крім
того, учитель: акуратний (розуміється охайність педагога, смак в одязі,
зачіска), уміє цікаво розповідати, чемний, скромний, суворий («щоб учні
боялися і любили (!) учителя»), знає матеріал («а не так, щоб учні виправляли' на дошці помилки»), ласкавий, як мама, бабуся, веселий, як сестра,
вимогливий («тому, що я можу учитися на «9» і «10», а вчитель не запитує і мало вимагає, я й не вчуся»)...
15 учнів із 150, які писали цей
твір, захотіли, щоб учителі не записували в щоденник те, що забув удома
фізкультурну форму або взуття, зламав ручку або крутився на уроці, «бо мама
сердиться і навіть б'ється».
Пяти-, шести- і семикласники
також заповнювали анкету. Було в ній і таке запитання: «Що б ти хотів
побажати своїм учителям?». (Зауважимо, що до подібних запитань ставлення
спеціалістів неоднозначне.)
Учні дуже обережно «натякали» на
недоліки своїх учителів. Найбільше на моральну черствість, несправедливість,
небажання зважати на думку учнів. «Чому вона така гарна і вдягається красиво, і
зачіска гарна, і з батьками розмовляє чемно і з усмішкою, а на уроці з нами як
почне кричати». Не подобається «недовіра до учнів, грубе ставлення, коли сам
погано пояснює, а від учнів вимагає, коли принижує». Засуджують учителів, які
«виділяють відмінників», а на учнів із низькою
мотивацією до навчання не
звертають увагу. Не люблять наші учні, «коли про помилки та погані вчинки
говорять перед усім класом».
Як закінчити ці рядки? Хотілося б
на мажорній ноті, як аванс для тих учителів, якими незадоволені учні.
Ніколи не можна забувати просту
істину: хороший учитель той, у якого хочуть навчатися.