Постав
над собою сто вчителів — вони
будуть безсильними, якщо ти не зможеш сам спонукати себе і сам вимагати від
себе.
В. Сухомлинський
Ні один наставник не повинен
забувати, що його головний обов 'язок — привчити вихованців до розумової праці, і що цей обов
'язок—більш
важливий, ніж передача самого предмета.
К.
Ушинський
Учень, його особистість залишається
головним, задля чого існує вчитель, школа, освіта. Сучасна молода людина
об'єктивно змушена критично і творчо мислити, бути більш мобільною,
інформованою, а отже, і більш мотивованою до самонавчання й саморозвитку. На
це спрямовані всі складові сучасної освіти та діяльність сучасного педагога,
адже саме від нього залежить, чи буде його учень конкурентоздатним, комунікабельним,
самодостатнім та успішним у майбутньому житті.
Одним зі шляхів вирішення цього
завдання є формування ключових компетенцій
учнів через оновлення змісту освіти й удосконалення організації
навчально-виховного процесу при вивченні навчальних предметів. Розглядаючи
компетентність як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді,
цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню, учитель розуміє, що
формування компетенцій учнів може бути здійснено за умови систематичної роботи
шляхом реалізації діяльнісного підходу при вивченні навчального предмета.
Загальними критеріями оцінювання
навчальних досягнень учнів визначено п'ять ключових компетенцій, що формують на
основі предметних та міжпредметних.
Вивчення хімії в середній школі відіграє важливу роль у
формуванні як ключових, так і предметних компетенцій особистості.
Питання формування компетенцій учнів у навчанні хімії неодноразово
розглядалося видатними вченими та педагогами-практиками сучасності (Л.
Величко, М.
Савчин, О. Братюк, О. Калашник, І. Родигіна та ін.). Саме в їхніх наукових
працях деталізовано структуру й перелік міжпредметних і предметних компетенцій,
які дають можливість учителю-практику використати їх при організації
навчально- виховного процесу.
Предметні компетенції є підґрунтям ключових. Л. Величко
пропонує таке визначення: «Предметні компетенції
— сукупність ціннісних орієнтацій, знань,
умінь, способів особистісної чи соціально значущої продуктивної діяльності щодо
кола об'єктів відповідної науки, що формуються засобами навчального предмета
як результат особистісного досвіду учня».
В усіх працях також визначено такі компоненти, з яких
складається предметна компетенція:
1)
Ціннісний компонент:
•
місце хімії серед природничих наук;
•
роль хімії в пізнанні навколишнього світу;
•
загальнокультурний, гуманістичний характер хімічних знань;
2)
Знаннєвий компонент:
•
пізнаваність матеріального світу;
•
хімічна основа природних явищ;
•
матеріальна єдність речовин у природі;
•
розвиток речовин від простих до складних;
•
генетичні зв'язки між речовинами;
•
багатоманітність речовин, їх форм і взаємозв'язків;
•
ієрархія рівнів структурної організації речовин;
•
методи пізнання в хімії.
Елементами знаннєвого компонента
є:
•
теорії, закони, вчення;
•
склад, будова, властивості, добування, застосування
речовин;
•
типи, ознаки, закономірності хімічних реакцій.
3)
Діяльнісний компонент:
•
володіння хімічною мовою;
•
виконання елементарних хімічних операцій та обчислень за
участю хімічних сполук;
•
пояснення природних явищ з погляду хімії;
•
аналіз інформації хімічного характеру;
•
бережливе ставлення до природи, здоров'я;
•
рефлексія власної діяльності.
Хімія як одна з фундаментальних природничих наук дає
можливість формувати загальнопредметні та ключові компетентності. Розглянемо
можливості формування вміння вчитися
через предметні компетентності з хімії згідно з їх компонентами.
Компетенція вміння вчитися є основною в діяльності школяра.
Її формування розпочинається з 1-го класу. У 7-му класі, на початку вивчення
курсу хімії, учитель, знайомлячись з учнями, повинен вивчити навчальні
можливості кожної дитини, готовність до учіння, уміння організувати свою
діяльність. Тому вже на перших заняттях з хімії потрібно здійснити моніторинг
загаль- нонавчальних навичок: техніки читання, уміння зосередитися, розуміти
поставлену вчителем мету та відповідати на конкретне запитання; уміння
працювати з текстом книги тощо.
Протягом чотирьох років
вивчення хімії працюємо над поступовим удосконаленням цієї компетенції.
Результатом такої діяльності є те, що випускники 11-го класу вміють самостійно
працювати з науковою літературою, складати конспект прочитаного, робити
короткі записи лекцій тощо.
Мотиваційним компонентом
уміння
вчитися є формування зацікавленості хімією як навчальним предметом при вивченні
теоретичного матеріалу, демонстраційних дослідів; усвідомлення важливості
хімічних знань, досягнення поставленої мети. Важливо, щоб учень розумів, що
від його вміння працювати залежить його ж успіх. Із цією метою в 7-х і 8-х
класах доречно використовувати ігрові методи навчання, такі як «Хімічне лото»
при вивченні основних класів хімічних елементів, «Знайди будову атома», «Знайди
помилку в тексті» тощо.
Змістовий компонент уміння вчитися
передусім визначений програмовим матеріалом і вимогами до засвоєння
навчального матеріалу. Формуючи вміння вчитися, приділяємо велику увагу
навичкам учнів: засвоювати основні поняття, теорії та закони; досліджувати
властивості речовин; робити аналіз результатів практичних робіт; самостійно
здійснювати науковий експеримент (10— 11-й класи).
Продуктивним при цьому є застосування інтерактивних і групових форм роботи, проектної діяльності
учнів, зокрема підготовка та написання проектів:
•
довготривалих, коли учень працює самостійно в позаурочний
час (наприклад, зробити аналіз складу та визначити твердість води з різних
джерел і запропонувати шляхи її усунення);
•
короткотривалих, коли протягом відведеного часу на занятті
учень чи група має спроектувати, наприклад, діяльність хімічного комбінату
щодо підвищення практичного виходу амоніаку.
Вивчаючи властивості класів неорганічних та органічних
речовин, широко застосовуємо логічне
програмування можливих перетворень і відповідності речовин їх
властивостям.
Процесуальний (діяльніший) компонент уміння вчитися при
опануванні хімії грунтується на досвіді, здобутому впродовж навчання в
попередніх класах. Перед учителем хімії постає завдання—удосконалювати його,
використовуючи навчальний матеріал.
Так, готуючи учнів до
підсумкової державної атестації та зовнішнього незалежного оцінювання, важливо
навчити випускників зосереджувати та раціонально використовувати час. Для цього
потрібно проводити тренувальні роботи з використанням відліку часу й аналізом
кількості та якості виконаної роботи.
Розглянувши більш детально можливості формування предметних
компетенцій при вивченні хімії через призму компетенції вміння вчитися,
зауважимо, що інші чотири (див. схему на с. 5) також мають предметне
відображення:
•
Хімія є одним із найважливіших предметів для формування здоров'язберігаючої компетенції школярів,
адже вивчення властивостей речовин, хімічних виробництв обов'язково
супроводжується вивченням їх впливу на здоров'я людини та збереження
навколишнього середовища. Саме на уроках хімії формуються поняття про правила
безпеки під час роботи з речовинами та хімічним обладнанням, правила поведінки
в хімічному кабінеті.
Загальнокультурна (комунікативна) компетенція при
вивченні хімії формується через позитивне ставлення дітей до
найважливіших досягнень і надбань цієї науки, через оволодіння хімічною
термінологією, застосування правил і законів.
•
Соціально-трудова компетенція насамперед формується
через мотиваційний компонент, пов'язування учнем вивчення хімії з майбутньою
професією і використанням набутих знань у житті.
•
Формування
інформаційної компетенції при вивченні хімії забезпечується
використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках,
можливістю й умінням самостійно використовувати різні джерела інформації,
застосовувати їх для поглиблення знань.
Формування предметних компетенцій при вивченні хімії
безпосередньо пов'язане з їх
оцінюванням. Важливим у цій діяльності є вміння вчителя своєчасно
довести до відома учнів критерії оцінювання рівня навчальних досягнень,
сформувати розуміння школярами їх змісту та навички здійснювати самооцінку. Для
цього в кабінеті хімії має бути оформлений куточок, де учень зможе поповнити
знання щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень з хімії відповідно до
чотирьох рівнів за дванадцятибальною системою.
Глибоким підґрунтям для роботи педагога та осмисленої
самооцінки учня є критерії, викладені в збірнику завдань для державної
підсумкової атестації з хімії в 11-му класі.
Перед учителем хімії стоїть непросте завдання — формувати
предметні компетенції учнів на кожному уроці, у кожній темі окремо, при вивченні
курсу хімії в цілому. Реалізувати його зможе тільки професійний, творчий,
іноваційноосвічений учитель, здатний виховати сучасну компетентну особистість
випускника.