22 квітня 2015 р.

Час новітніх технологій – приймаємо виклик!

 Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, характерною особливістю яких є пошук нового змісту, форм, методів і засобів навчання.
У ліцеї 16 квітня відбувся семінар вчителів на тему «Час новітніх технологій - приймаємо виклик». Вчитель географії Котелянець Ірина Іванівна поділилась досвідом своєї роботи з ліцеїстами на уроках, показала технологічні прийоми та методи використання ІКТ на уроках географії.

Вона продемонструвала найефективніші форми і методи роботи, які сприяють підвищенню інтересу й загальної мотивації до навчання, індивідуалізації навчання, активізації учіння завдяки найширшому використанню привабливих і швидко змінних форм подання інформації, доступності для учнів «банків інформації», створенню ситуації змагання учнів з машиною, об’єктивності контролю. Також  Ірина Іванівна акцентувала увагу на «плюсах» та «мінусах» використання новітніх технологій на уроках.
 І наголосила, що пріоритетом у роботі сучасного вчителя є широке використання комп’ютерних технологій, які покликані не стати додатковим елементом у навчанні, а невід’ємною частиною, що значно покращить його ефективність, адже географія – це наука, про яку не можливо лише говорити чи читати, обов’язково потрібно показати красу природи, процеси та явища, які в ній відбуваються і лише тоді дитині буде цікаво та набагато легше засвоїти матеріал, тоді відкриються можливості для розвитку її творчих здібностей.
Підводячи підсумки семінару, було зазначено, що для Ірини Іванівни та її учнів навчальні заняття – це постійний пошук, спільна праця, в основі якої довіра та спільне прагнення досягнути бажаного результату
Сьогодні новий освітній стандарт ставить перед кожним учителем, який би предмет він не викладав, задачі формування людини компетентної, з підвищеним рівнем її творчої активності. Традиційні методи спрямовані на удосконалення інформаційної системи навчання і не дають можливості всебічно розвивати інтелектуальний потенціал особистості, продовжує переважати не мисленнєво-діяльнісний, а традиційний знаннєво-інформаційний підхід, адресований до пам’яті учня і який не спрямовує особистісну освіту в цілісну систему.
Озброюючи учнів знаннями ми отримуємо інтелектуально розвинену особистість, яка прагне до знань.
Сьогодні можна спостерігати, що інтерес у дітей до читання знижується, їм важко пізнавати  виучуваний програмний матеріал, то ж можна зробити висновок: потрібна кваліфікована мотиваційна діяльність учителя шляхом залучення до активної навчально-пізнавальної діяльності учнів.
В умовах швидкої зміни всіх сторін життя нашого суспільства, його ідеології, системи цінностей і моральних ідеалів, ускладнюється соціальна роль учителя, підвищуються вимоги до його професійної компетентності, особливого значення набувають такі якості педагога, як здатність опановувати нові концепції предмета, нові педагогічні технології, а також широка обізнаність у сфері змісту предмета і методики його викладання.
Бути вчителем в наш час – значить опанувати мистецтво створення особистості засобами свого предмету. Задача вчителя географії – формування у школярів географічної культури як частини загальної культури людини.
Сучасні інтерактивні, інформаційно-комунікативні технології дедалі активніше запроваджують у процес навчання дітей, підлітків та дорослих. Робота з комп’ютером охоплює такі галузі діяльності як: гра, навчання, спілкування та ін. Сучасне суспільство тісно пов’язане з процесом інформатизації. Комп’ютерні технології проникають в усі сфери людської діяльності, вони покликані не стати додатковим елементом у навчанні, а невід’ємною частиною, що значно покращить його ефективність.
Я, як учитель географії , намагаюсь у своїй практичній діяльності як найширше використовувати інформаційно-комунікаційні та інноваційні технології.
Більшість учнів є візуалами, тому для пояснення нового матеріалу поряд зі словесною формою часто використовую мультимедійні презентації, новизна подачі матеріалу активізує пізнавальну діяльність дітей. Географія – це наука, про яку не можливо лише розказувати, обов’язково потрібно показати красу природи, процеси та явища які в ній відбуваються і лише тоді дитині буде цікаво та набагато легше засвоїти матеріал, тоді відкриються можливості для розвитку її творчих здібностей.
Прихід комп’ютера в школу полегшив працю вчителя. Уводити  інтерактивні елементи можна в будь-які уроки та на різні його етапи.

Основними завданнями нових інформаційних технологій навчання є:
-                  Інтенсифікація всіх рівнів навчального процесу, підвищення його якості та ефективності;
-                  Побудова відкритої системи освіти, яка забезпечує кожній дитині можливість самоосвіти;
-                  Системна інтеграція галузей знань;
-                  Розвиток творчого потенціалу знань учня, його здібностей до комунікативної діяльності;
-                  Формування інформаційної культури учнів;
-                  Розвиток експериментально-дослідницької діяльності та культури навчальної діяльності.
Використання ЕОМ у педагогічному процесі забезпечує:
-       Унаочнення основних понять і об’єктів, основних закономірностей, зв’язків теоретичних тверджень із практикою;
-       Моделювання і унаочнення процесів;
-       Розв’язування задач, оброблення результатів;
-       Контроль успішності
Варто відмітити і те, що є негативні моменти у використанні ЕОМ. Так, робота  на ЕОМ швидко стомлює, може впливати на зір, навіть спричиняти розлади нервової системи. До того ж комп’ютеризоване навчання недостатньо розвиває логічне образне мислення та істотно обмежує можливості усного мовлення. В діалозі з комп’ютером формується переважно  формальна логіка мислення на шкоду почуттям і творчим розумовим операціям. Дослідження показали, що в умовах автоматизованого навчання формуються егоїстичні нахили людини, загострюється індивідуалізм.
Робота з ЕОМ сприяє підвищенню інтересу й загальної мотивації до навчання, індивідуалізації навчання, активізації учіння завдяки найширшому використанню привабливих і швидко змінних форм подання інформації, доступності для учнів «банків інформації», створенню ситуації змагання учнів з машиною, об’єктивності контролю.
Жодна освітня технологія не може розглядатися як універсальна. Організація навчального процесу в сучасних умовах вимагає поєднання різних технологій, творчого підходу до їх використання.
За останні 5 років кількість дітей, які вміють користуватися комп’ютером збільшилась в 10 разів і як визначає більшість дослідників ця кількість буде зростати. Проте, діти знайомі в основному з ігровими комп’ютерними програмами і використовують комп’ютерну техніку для розваги. Наше з Вами завдання пізнавальні та освітні мотиви приблизити до бажання дітей грати.
Мій досвід з використання інформаційних технологій формує пізнавальний інтерес в учнів, який часто переходить у проектно-дослідницьку діяльність, особливо серед ліцеїстів ІІІ курсу при вивченні Соціально-економічної географії світу. На основі яких почала створюватись бібліотечка мультимедійних ресурсів з учнівських презентацій, відеофільмів, слайд-парадів та ін.
Дітям цікавіше працювати не зі звичайними картами, а з електронними.
ІКТ дають можливість показати діаграми, схеми, фото, виводити на екран плани практичних робіт.
Технологічні методи та прийоми, які я використовую під час уроків:
·        «жива карта» -  використовується коли учням необхідно запам’ятати великий обсяг географічних назв та певних ознак;
·        «карта-тест»;
·        «технологічна карта» - план характеристики географічного положення, його логічна побудова йде за допомогою «підказок»(автофігур,збільшення тексту);
·        «знайди відповідність»(лівий стовпчик – природні зони, типи грунтів, а правий перелік кліматичних зон);
·        «співставлення карт» (вертикальні колонки  - вихідні дані географічного об’єкта;горизонтальні – природні компоненти притаманні виучуваним географічним об’єктам, поняттям, явищ);
·        «багатофункціональне  комбінування» - особливо ефективно використовувати під час вивчення нового матеріалу, коли потрібно простежити логічний ланцюжок та активізувати мисленнєву діяльність учнів.
·        «слайд-парад» - використовують коли необхідно показати красу природи  будь-якого куточка планети, утворення й дії будь-якого природного явища, здійснювати подорожі, знайомитись з культурою та звичаями людей.
·        «кошик ідей, понять, імен»

…сьогодні багато учнів з компютером на “ти”: вони вільно розбираються в програмах, виконують різні операції, із задоволенням проводять з ним свій вільний час…
Надихайте дітей, щоб цей час не був витрачений даремно, а приніс їм користь!!!