23 квітня 2015 р.

Творчий звіт вчителя


 З досвіду роботи вчителя біології    ВОЛИК ГАЛИНИ ПАВЛВНИ
Людина вчиться все життя. Від моменту народження і до самої смерті вона здобуває досвід...
АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ У зв'язку з впровадженням у навчально-виховний процес школи інформаційних технологій змінилися й освітні цілі, що в значній мірі тепер спрямовані на формування й розвиток здібностей учнів до самостійного пошуку, збору, аналізу та представлення інформації; виховання творчої особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в інформаційному суспільстві.

Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТН) — це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп'ютерних мереж і засобів зв'язку для забезпечення ефективного процесу навчання.
МЕТА ДОСЛІДЖЕННЯ:
       зробити навчання більш інтенсивним і, головне, ефективним за ра­хунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
       індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними можливостями сприйняття;
       створювати сприятливу атмосферу для спілкування, обміну і взаємодії учнів.
ЗАВДАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

       Формування вмінь учнів установлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя як найвищої цінності, до всього живого, як унікальної частини біосфери.
         Оволодіння вміннями самостійного вивчення основних біологічних понять, законів, біологічних закономірностей; уміннями спостерігати, досліджувати й пояснювати явища природи.
         Використання теоретичних знань з метою професійного самовизначення у прикладних сферах людської діяльності (медицина, сільське господарство, біотехнологія, педагогіка).
         Розвиток розумових здібностей та якостей особистості (теоретичного стилю мислення, пізнавального інтересу, уяви, уваги, пам'яті), прагнення до самоосвіти.
         Формування емоційно-ціннісного ставлення до природи, до себе, до людей.
ОСНОВНА ІДЕЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
Загальновизнано, що учень повинен бути активним учасником навча­льного процесу з використанням засобів інформаційних і комунікаційних технологій .
У результаті повинні змінитися відносини учень — учитель, учень — учень, учень — навколишнє середовище, учень — джерела інформації. Головним завданням навчання стає не передача учневі певної суми знань, а формування вмінь здобувати й опрацьовувати інформацію, формування навичок мислення високого рівня: аналізувати, синтезувати, оцінювати.
Згідно зі статистичними даними, близько 80% навчальних занять організовуються за системою: учитель розповідає — учень уважно слухає. Така система вимагає певних психологічних властивостей дітей. Такі діти максимально засвоюють інформацію від учителя і стають «відмінниками». Але таких дітей не більше двадцяти відсотків. Інші — не можуть сприймати інформацію в такому вигляді і приречені стати «учнями з низьким рівнем навчальних досягнень». Ці учні орієнтовані на засвоєння знань через емпіричну практичну діяльність, і на допомогу їм повинні прийти технології, засновані на дослідницькій діяльності, у ході якої відбувається пошук рішень і висування та підтвердження гіпотез на основі спостережень, лабораторних експериментів, соціологічних опитувань, вимірювань, дослідження тощо. ІННОВАЦІЙНА ЗНАЧУЩІСТЬ
У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і її сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і її улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку. Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів. Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на її дії і запити, якого їй так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ я не повинна забувати, що це УРОК, а значить складаю план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу дотримуюсь основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. У своїй практичній діяльності я, як учитель, намагаюсь проводити навчальні заняття з використанням ІКТ, обираю потрібний мені за різними параметрами набір педагогічних програмних засобів, що підвищують ефективність моєї праці, а рівень теоретичних знань, практичних умінь і навичок моїх учнів наближують до вимог сьогодення. Окрім цього, для мене є важливим не лише досягнення максимального результату роботи, але і спосіб його досягнення.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
1. У функції вчителя комп'ютер являє собою:
         джерело навчальної інформації;
         наочний посібник;
         засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:
         засіб підготовки текстів, їх зберігання;
         графічний редактор;
         засіб підготовки виступів;
         обчислювальна машина великих можливостей.
Можливо при підготовці та проведенні уроку використання готових програмних продуктів (енциклопедій, навчальних програм і т.п.). Використання комп'ютерної технології при вивченні біології в середній школі відкриває широкі можливості для створення та використання складного наочно-демонстраційного супроводу на уроці або при виконанні лабораторної роботи. Крім того, при повторенні пройденого матеріалу учень самостійно відтворює всі демонстраційні експерименти, які вчитель показував на уроці. При цьому він може перервати експеримент, зупинити його чи повторити ту частину, яка погано засвоїлась. Такий підхід розвиває ініціативу і сприяє підвищенню інтересу учнів до досліджуваного предмета.
Велику допомогу при підготовці та проведенні уроків надає вчителю пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й електронні презентації Power Point.
Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, адже в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.
Електронні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою Power Point видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
Серед інноваційних методик і технологій чільне місце в навчально- виховному процесі школи посідає метод проектів. Адже розвиток особистості відбувається тоді, коли створено необмежені можливості діяти і самовдосконалюватися.
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.
ПРАКТИЧНА ЗНАЧУЩІСТЬ
         індивідуалізація навчання;
         інтенсифікація самостійної роботи учнів;
         зростання обсягу виконаних на урок завдань;
         розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
• підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту.
Комп'ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни шкільного кабінету, але за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть відсталі учні охоче працюють з комп'ютером.
Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.
Цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і все подальше освоєння комп'ютера.
Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні.
^ дає учням можливість почуватися особистостями, дотичними до справ суспільства;
^ учні, виконуючи проекти, виробляють навички контактів із зовнішнім світом: спілкування з учителями, органами місцевого самоврядування, керівниками архівів тощо;
^ розвиває творчу думку та навички роботи з джерелами інформації, допомагає дітям, яким складно показати себе на уроках (реалізовуючи проект, вони виявляють найрізноманітніші здібності);
^ метод проектів є тим середовищем, у якому учні набувають упевненості, а ситуація успіху може стати відправною точкою для подальшого зростання у власних очах;
^ досвід проектної діяльності стане в нагоді не лише в самоосвіті та самореалізації, а й узагалі в житті.
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
         не має комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів;
         не вистачає комп'ютерного часу на всіх вчителів;
         у шкільних програмах передбачено час для використання Інтернет лише на уроках інформатики.
ТЕХНОЛОГІЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ІДЕЇ ДОСЛІДЖЕННЯ
Сучасна мультимедійна презентація та проектна діяльність - це одні з найперспективніших інструментів, що дозволяють одночасно задіяти графічну, текстову інформацію. Це дозволяє донести інформацію максимально наочно та подати у формі, що легко сприймається учнями. Учні із задоволенням працюють над створенням проектів.
Проект — це досить тривала й послідовна діяльність,виконувана для досягнення реальної мети та розв'язування життєвої проблеми. Р.Уоткінс.
Актуальність
Ми постійно чуємо, що природу слід охороняти. Про це твердять вчені, педагоги, журналісти, політики... Ми звикли до цього заклику і навіть не замислюємось над його значенням.
Необхідно якомога швидше виховати покоління дітей з новим екологічним мисленням, які б свято берегли землю, воду, повітря, рослини, тварини, шанобливо і дбайливо ставились до природи.
Проект "Охорона видового різноманіття"
Проблема: "Чому ми маємо охороняти природу?"
Очікувані результати:
>      Розвиток пізнавальних інтересів учнів.
>      Вдосконалення вміння орієнтуватися в інформаційному просторі.
>      Вдосконалення вмінь готувати виступи з презентацією.
>      Розвиток умінь працювати в групі.
>      Розвиток почуття відповідальності за свої дії.
>       Створення ілюстративних та інформаційних матеріалів.
>      Розвиток інтересу до сучасної біологічної науки.
>        Сформувати уявлення про необхідність охорони видового різноманіття.
Також до технології реалізації ідеї дослідження належать:
         демонстрація відеофрагментів;
         створення Power РоіП презентацій;
         створення дидактичних матеріалів;
         пошукова робота у мережі Internet;
         використання КДС TEST-W;
         лабораторні заняття у віртуальній лабораторії;
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ
Скажи мені - я забуду, покажи мені - я запам'ятаю, залучи мене - я навчусь. Так говорить східна приказка, тому як не намагатися, як чудово та артистично не розповідати, а в пам'яті учня залишається:


лише 20% від почутого,
30% - того що бачать,
50% - того, що чують і бачать,
70% - того, що говорять,
90% - того, що говорять і роблять.
Досвід моєї роботи з використання нових інформаційних технологій у навчанні показує, що використання комп'ютера в школі надає істотну інформаційну підтримку вчителю в організації навчального процесу, підвищує якість та ефективність навчальних методик, реалізовує індивідуальний підхід до кожного учня.
Комп'ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, робить урок більш наочним і цікавим. Він забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя й учнів на уроці, сприяє розвитку обдарованості, посилює міжпредметні зв'язки. Усе це дає можливість покращити якість навчання біології - науки ХХІ століття.
Комп'ютер не замінює вчителя, а лише змінює його функції в процесі навчання, він не знижує ролі традиційних засобів навчання (таблиці та ін.), а доповнює їх, особливо в процесі організації самостійних робіт учнів, проблемного навчання.
Якщо ми навчимо дітей не тільки працювати, вчитись, долати труднощі, а й отримувати від цього задоволення - тоді можна сказати, що основну мету, яка ставиться перед школою, ми виконуємо.

При поєднанні традиційних форм роботи на уроці з використанням інформаційних технологій, урок оживає, стає більш динамічним і ефективним у сучасному освітньому середовищі. Це дозволяє підвищувати інтерес учнів до навчання, максимально перевіряти рівень їх навчальних досягнень.